Když jsem v roce 2006, po několikaměsíční rekonstrukci, postavil na zahradě příhradový stožár RDM, předpokládal jsem, že je to maximum a dál už asi “nezajdu”. Jenže, jak se říká, s jídlem roste chuť. A já dostal postupem času chuť na nekotvený stožár s pojezdovým vozíkem, který by mi umožnil instalaci větších a lepších antén. Postupná koroze, nemožnost snadného přístupu k anténám ze země a omezená nosnost i odolnost stožáru mě přivedly k tomu, abych se někdy v roce 2013 poohlédl po novém řešení. Podmínky byly jasné. Nekotvený, pozinkovaný stožár s minimální výškou 15m, s pojezdovým vozíkem. Dále jsem požadoval postavení bez použití těžké techniky a kompletní dokumentaci a statický posudek. Tím pádem se výběr zúžil pouze na jednoho výrobce, firmu Kolembus z Nového Malína. Nechal jsem si poslat předběžný návrh včetně ceny, abych byl v obraze, kolik taková sranda stojí. Přiznám se, že jsem čekal daleko nižší částku, takže jsem tento svůj sen nechal ještě chvilku uležet. Až koncem roku 2015 jsem se definitivně rozhodl a oslovil firmu Kolembus se zcela konkrétním požadavkem. Výsledkem byla objednávka stožáru MXK-04, v rámci úspor pouze s ručním navijákem. V lednu 2016 proběhlo několik telefonátů a e-mailů a už jsem držel v rukou smlouvu o dílo. Písemná i ústní komunikace s p. Kolembusem na mne hned od začátku působila velmi dobře a nabyl jsem dojmu, že jednám opravdu s profesionálem v oboru. Během jara jsme upřesňovali různé detaily ohledně provedení stožáru (různá oka a držáky pro drátové antény navíc, delší vrcholová trubka) a v dubnu jsem obdržel základový díl do země, který jsem následně zabetonoval.
V květnu jsem si udělal výlet do Šumperka, poblíž kterého má firma výrobní halu. Zde jsem poprvé viděl díly svého stožáru a viděl výrobu dalších. Pan Kolembus mi vyšel vstříc s výrobou nového držáku pro 4el. anétnu Mosley. Nevím proč, ale většina výrobců počítá s uchycením anétny na trubku o průměru 50mm. Na stožáru je ale použita trubka 60mm, především kvůli délce a namáhání. Držák upravit nešel a bylo třeba vyrobit jeho kopii, ovšem s uchycením na požadovaný průměr.
Konečně nadešel den D, 5. července. Přesně v domluvený čas ráno dorazila dodávka s vlekem, na kterém byly díly stožáru a vše potřebné. Čtyřčlenná parta pod vedením p. Kolembuse se ihned pustila do práce a bylo znát, že jde o sehraný tým, kterému jde práce od ruky. Montáž se porváděla postupně po dílech, pouze s využitím navijáku a pomocné kladky pro dopravu dílů nahoru. Vše bez sebemenšího poškození zahrady a okolí. V poledne byl stožár postaven a zbývalo dodělat pár drobností, jako ovládání aretační klapky, instalace rotátoru a vrcholové trubky, seřízení pojezdu vozíku a kontrola pozinkovaného povrchu celé kontrukce.
Tím byla stavba završena a mě už čekala pouze instalace antén, zakopání kabeláže a další drobnosti.
Pokud mám svoji investici nějak shrnout, napsal bych asi toto:
Investice to rozhodně nebyla malá, ale mám jistotu, že jsem skutečně dostal to nejlepší, co může být. Poctivě a profesionálně zhotovený stožár, který přesně vyhovuje mým požadavkům, kompletní dokumentaci včetně velmi důležitého statického posudku a prohlášení o shodě.
Jednání a domluva s p. Kolembusem byla vždy na vysoké úrovni, stejně jako samotná stavba stožáru. Oceňuji, že bylo vyhověno všem mým požadavkům, ať to byly dodatečné úpravy na stožáru, termín stavby (ve státní svátek) i termíny splatnosti jednotlivých plateb za celé dílo.
Na závěr bych rád dodal, že toto hodnocení je pouze svobodné vyjádření mého dojmu a rozhodně se nejedná o reklamu, za kterou bych dostal druhý stožár zdarma.
Jan Flaška (OK2ZDL)